Senza fine - Reisverslag uit Rome, Italië van Richard Haart - WaarBenJij.nu Senza fine - Reisverslag uit Rome, Italië van Richard Haart - WaarBenJij.nu

Senza fine

Blijf op de hoogte en volg Richard

27 Mei 2018 | Italië, Rome

En dan ineens is het zover... je wordt wakker en je bent ineens geen veertiger meer. En mocht ik het toch vergeten zijn, dan heb ik al jullie appjes, sms-jes, mailtjes en facebookberichtjes om me te helpen herinneren. Dank jullie wel voor het laten ontploffen van mijn telefoon!
Maar er moest natuurlijk ook gepresteerd worden vandaag! Ruim 20 km nog. De eerste 6 waren vreselijk, alleen maar langs een drukke verkeersweg, de Via Cassia lopen. Net als de vertwijfeling de overhand dreigt te krijgen sla je rechtsaf een beschermd natuurgebied in. Dit houdt in; een gebied totaal overwoekerd met metershoog gras, distels en doornstruiken waar iemand met een kapmes een paadje van een paar decimeter in heeft gehakt. Je bent constant bezig om overhangende braamstruiken en ander doornig spul te ontwijken. In deze jungle kwam ik een andere wandelaar tegen. Dr. Livingstone I presume? Het bleek een Italiaanse pelgrim uit Florence te zijn. Hij schrok zich wild toen ik gedag zei, hij had me niet aan horen komen. Tijdens de gezamenlijke pauze nog flink lang gekletst over taal en over Rome. Zijn dochter heeft daar gestudeerd, en was superenthousiast over de stad. Ik hoop dat hij het gehaald heeft, ondanks de vele blaren.
Na een stuk voorstad kom je in een ander natuurgebied, Monte Mario. Stukje klimmen, door het bos, en boven een mooi uitzicht, je ziet de Sint Pieter al liggen! Valse hoop, want dan is het nog 6 km... De Monte Mario gaat over in een volgend stuk natuurschoon, de Passegiata Maximo Qualcosa (laatste woord herinner ik me niet meer, dit betekent zoiets als huppeldepup). Ook weer bos; mooie vergezichten en de afdaling over kasseistenen.
En dan nog 1.5 km rechtdoor naar het Piazza San Pietro. Het Vaticaan, einde van mijn pelgrimstocht! Moeilijk te beschrijven wat er allemaal door je heen gaat, maar 1 ding staat vast; ik ben hier hartstikke trots op! Zoveel mooie dingen gezien, aardige, lieve mensen ontmoet en onvergetelijke ervaringen opgedaan. Ik ben ontzettend blij en gelukkig dat ik het heb aangedurfd om mijn droom waar te maken.
Ik wil ook iedereen bedanken die hier aan heeft bijgedragen, klein of groot. Ik heb genoten van jullie reacties, wijze raad, het instralen van mijn been, informatie over de Via Francigena, instructie over het intapen van mijn voet, en nog veel meer.
Dit was mijn laatste blog, aan het aantal views te zien heb ik een trouwe aanhang gekregen.
Ik heb het een poosje geleden met de filosofische Duitser Peter gehad over hoe het zou zijn als de pelgrimstocht gestopt is. Zijn antwoord verraste me. Hij zei; ik denk dat het niet stopt. Je doet zoveel indrukken op, je komt terug als een ander mens, en thuis ga je dat proberen in te passen in je dagelijkse leven. Het pelgrimeren gaat dus gewooon door. Zonder einde. Senza fine.
Ciao!

  • 27 Mei 2018 - 16:39

    Guus&Riet:

    Hallo Richard, van harte proficiat met je aankomst in Rome en uiteraard met je 50e verjaardag! Het was een genoegen je onderweg in de velden van Veio te ontmoeten!
    Guus&Riet, de Vier vrije voeten

  • 27 Mei 2018 - 17:26

    Wilma:

    Gefeliciteerd met het bereiken van Plaza San Pietro! Ook dat is een felicitatie waard! Prachtige woorden waar je mee afsluit Richard!
    Goede reis gewenst naar Nederland!

  • 27 Mei 2018 - 19:49

    Louise:

    Ja Richard,je hebt het gehaald.Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal in je leven.
    Geniet nog lekker een paar dagen van het mooie Rome.
    We zijn benieuwd naar al je verhalen.
    Wat hebben we genoten van je blogs,echt met je mee geleefd.
    Hoeveel heeft hij vandaag gelopen, waar slaapt hij nu.!
    Petje af voor de manier waarop je je blessure hebt behandeld.
    Met andere woorden...we zijn apetrots op onze zoon.

  • 28 Mei 2018 - 08:54

    Laura:

    Congratulazioni Riccardo!
    Anche noi siamo orgogliosi (e anche un pò invidiosi) di te e della tua particolare passeggiata lungo l'Italia.
    Goditi questi giorni a Roma e buon rientro in Olanda, e non dimenticare come ha detto il tuo amico Peter che anche qua la passeggiata non è ancora finita.. hou dit lekker gevoel vast vedrai che guarderai il mondo con occhi diversi da ora in poi, chissà. Bacio e forse a giovedì, se te la senti.

  • 28 Mei 2018 - 12:12

    Carmela:

    Senza fine...,mooi gezegd Richard. Je hebt een super prestatie geleverd en je kunt zeker heel erg trots zijn op jezelf dat je dit avontuur bent aangegaan en ook hebt afgemaakt. Een herinnering voor het leven. Nog een paar fijne dagen in Rome gewenst, geniet ervan! Ciao Ciao

  • 28 Mei 2018 - 13:47

    Birgitte:

    L'hai fatto!!!
    Alles is al gezegd door de anderen en daar hoef ik niets meer aan toe te voegen ;)
    Nu zijn wij, Laura Micha en ik, natuurlijk ook ontzettend benieuwd naar je foto's bij je verhalen...
    Tot donderdag! Geniet nog ff lekker na en goede reis terug.

  • 28 Mei 2018 - 16:21

    Marleen F:

    Ik denk dat Peter gelijk gaat hebben. En wellicht dat je nu de Pelgrimbug hebt?

  • 29 Mei 2018 - 18:48

    Wim En Irma:

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Op een mooier moment had je het niet kunnen vieren.
    Wat een fantastische prestatie heb je geleverd. De ervaringen zullen altijd bij je blijven.
    Bedankt dat we jouw belevenissen met je konden delen.
    Goeie reis naar huis en tot ziens.

  • 31 Mei 2018 - 14:15

    Paulien Mokveld:

    Hoi Richard,
    Ten eerste van harte gefeliciteerd met je verjaardag en het bereiken van die belangrijke mijlpaal van 50 jaar! Je hebt Abraham dus gezien.
    Maar veel belangrijker... je hebt ook de Paus of zijn huis, in ieder geval, gezien.
    Je pelgrimstocht zit er op, maar is. zoals die Duitse Peter dat zei, nog niet voltooid.

    Blijf je nog even in Rome hangen? Fijne stad met leuke mensen, mooie dingen en lekker eten en drinken!
    En daarna een goede thuisreis gewenst!

    Tot ziens bij Flow!
    Groet, Paulien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Via Francigena

Via Francigena van Piacenza naar Roma

Recente Reisverslagen:

27 Mei 2018

Senza fine

26 Mei 2018

Weggestuurd

23 Mei 2018

Piano piano

20 Mei 2018

Bont gezelschap

16 Mei 2018

Montefiascone
Richard

Actief sinds 28 Maart 2018
Verslag gelezen: 2729
Totaal aantal bezoekers 14821

Voorgaande reizen:

28 Maart 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

14 April 2018 - 27 Mei 2018

Via Francigena

Landen bezocht: